مشمولین مالیات بر ارزش افزوده 1402

 ارزش افزوده یا  value addedارزشی است که در فرآیند تولید یک کالا یا محصول به مواد اولیه یا کالای واسطه ای آن محصول اضافه می شود. در این مقاله مشمولین ده فراخوان مالیات برارزش افزوده بیان شده است.

مشمولین ارزش افزوده و کلیه مراکز درمانی بیمارستان‌ها  لیست مشمولین ارزش افزوده بر اساس فراخوان‌های دهگانه  به شرح زیر می‌باشد.

 گروه اول که تاریخ آغاز مشمولیت آنها ۱/ ۷ /۱۳۸۷ می‌باشد شامل کلیه صادر کنندگان، کلیه وارد کنندگان، فعالان اقتصادی با مجموع فروش ۳۰۰ میلیون تومان یا بیشتر در سال ۸۶( به جز اشخاص حقیقی تابع شورای اصناف)، فعالان اقتصادی با مجموعه فروش‌های ۱۲۵ میلیون تومان یا بیشتر در ۵ ماه آغازین سال ۱۳۸۷( به جز اشخاص حقیقی تابع  شورای اصناف می‌باشند.

 

 گروه دوم که تاریخ آغاز مشمولیت  آنها ۱ /۷ /۱۳۸۸ می‌باشد شامل کلیه فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت‌های موضوع بند الف ماده ۹۶ ق م م به جز فعالیت‌های معاف موضوع ماده ۱۲ قانون ارزش افزوده که سرگروه اول مشمول نبوده‌اند.

کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط

 بهره‌برداران از معادن

 ارائه دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری، دفترداری و خدمات مالی

 صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی، آموزشگاه‌های آزاد، مدارس غیرانتفاعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

 ارائه دهندگان خدمات مدیریتی مشاوره‌ای

 ارائه دهندگان خدمات انفورماتیک و رایانه‌ای از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و طراحی سیستم

 متل‌ها و هتل‌های سه ستاره و بیشتر

 بنکداران، عمده فروشان، فروشگاه‌های بزرگ، واسطه‌های مالی،  نمایندگان توزیع کالاهای داخلی یا وارداتی و صاحبان انبار

 نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی داخلی و خارجی

 موسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذی ربط باربری، زمینی، دریایی، هوایی به جز موسساتی که صرفاً به حمل و نقل مسافر اشتغال دارند

موسسات مهندسی و مهندسی مشاور 

موسسات تبلیغاتی و بازاریابی

 

 گروه سوم تاریخ آغاز مشمولیت آنها ۱ /۱/ ۱۳۸۹می‌باشد که کلیه فعالان اقتصادی با مجموعه فروش ۳۰۰ میلیون تومان و بیشتر در سال‌های ۸۷ و ۸۸ که در دو گروه قبل مشمول نبودند راشامل می شود.

 

 گروه چهارم که تاریخ آغاز مشمولیت آنها ۱ /۷/ ۱۳۸۹ می‌باشد  که شامل کلیه فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت‌های موضوع بند ب ماده ۹۶ ق م م که در گروه‌های قبل مشمول نبودند، می باشند.

فروشندگان طلا و جواهر

 صاحبان کارگاه‌های صنعتی اعم از صنفی و غیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشند.

 فروشندگان آهن آلات

 صاحبان متل و هتل‌های دو ستاره و هتل آپارتمان

 صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو و بنگاه معاملات املاک

 صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها

 صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو

  چاپخانه داران

 صاحبان دفاتر اسناد رسمی

 صاحبان سینماها، تماشاخانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی

 صاحبان دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی

 صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفتر خدمات ارتباطی و دفتر خدمات دولت الکترونیک، پلیس ۱۰ +، دفاتر خدمات الکترونیک شهر

 

 مشمولین گروه پنجم که تاریخ آغاز مشمولیت آنها ۱/ ۷/ ۱۳۹۰ می‌باشد شامل کلیه اشخاص حقوقی با مجموع فروش ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر در سال‌های ۸۷ تا ۸۹ که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند و کلیه اشخاص حقوقی که قبل یا بعد از سال ۹۰ ایجاد یا تاسیس شده یا به ثبت رسیده یا می‌رسد با مجموع فروش ۱۰۰ میلیون تومان یا بیشتر در سال ۹۰ یا سال‌های بعد و این گروه از اولین دوره مالیاتی بعد از رسیدن به سقف مذکور مشمول شده یا مشمول خواهند شد در این گروه آن دسته از اشخاص حقوقی که تنها به عرضه کالا یا ارائه خدمات معاف از قانون ارزش افزوده اشتغال دارند در این گروه قرار ندارند.

 

 تاریخ آغاز مشمولیت گروه ششم ۱۳۹۴/۱/۱ می‌باشد و شامل کلیه فعالان اقتصادی شاغل در فعالیت‌های موضوع ماده ۹۵ ق م م که در گروه‌های قبل مشمول نبوده‌اند، می‌باشند.

شامل چلوکبابی‌ها 

سالن‌های غذاخوری 

سفره خانه‌های سنتی و اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و یا نام و نشان عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز

 

 گروه هفتم تاریخ آغاز مشمولیت آنها ۷/۱/ ۱۳۹۵ می‌باشد و شامل کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر میزان فروش و کلیه اشخاص حقوقی که پس از تاریخ این فراخوان نسبت به تاسیس، ثبت و انجام فعالیت اقتصادی اقدام می‌کنند با هر میزان فروش از اولین دوره مالیاتی پس از آغاز فعالیت مشمول اجرای قانون مالیات بر اساس افزوده می‌باشد.

 

 گروه هشتم تاریخ آغاز مشمولیت ۱۳۹۹/۱/۱ می‌باشد که شامل کلیه جایگاه داران سوخت (فرورده‌های نفت و گاز) با هر حجم از فروش یا درآمد و همچنین کلیه اشخاصی که پس از تاریخ این فراخوان نسبت به ایجاد تاسیس یا ثبت و آغاز فعالیت جایگاه سوخت اقدام کنند مشمول این قانون خواهند شد.

 

 گروه نهم که تاریخ آغاز مشمولیت آنها ۱۴۰۲ می‌باشد به موجب ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ از آنجایی که تا زمان راه‌اندازی سامانه مودیان ترتیبات ثبت نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ می‌باشد، لذا بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط فراخوان‌های مرحله اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند در صورت اشتغال به فعالیت‌های ذیل با هر میزان درآمد یا فروش مشمول مرحله نهم ثبت نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۲ خواهند بود.

 تهیه و ارائه انواع غذاها به صورت بیرون بر آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها اعم از صنعتی یا خانگی

 کافی شاپ‌ها

 نکته مهم: فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا هشتم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله نهم ثبت نام این نظام مالیاتی جز مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محصول و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط خواهند شد.

 

 مشمولین مرحله دهم مالیات بر ارزش افزوده که تاریخ آغاز مشمولیت آنها از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ خواهد بود. کلیه فعالان اقتصادی که بر اساس شرایط فراخوان‌های مرحله اول تا نهم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند در صورت اشتغال به فعالیت‌های مذکور در متن این فراخوان که در انتها به آن اشاره شده است با هر میزان فروش یا درآمد مشمول مرحله دهم ثبت نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات از ابتدای زمستان ۱۴۰۲ خواهند بود.

 فروشندگان حیوانات خانگی شامل سگ، گربه، ماهی، پرنده‌های زینتی، حیوانات وحشی و کلیه مرکز درمانی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی و تمامی ارائه دهندگان هرگونه خدمات به این حیوانات.

 فروشندگان انواع غذا، لوازم و تجهیزات حیوانات خانگی موضوع بند ۱ فوق از قبیل پت شاپ (فروشگاه لوازم حیوانات خانگی)

 فروشندگان انواع ادوات و آلات موسیقی

 فروشندگان انواع لوازم آرایشی، تجهیزات آرایشگاهی و آرایشی عطر و ادکلن

 ارائه دهنده خدمات اخذ پذیرش تحصیلی و مشاوره و راهنمایی در  امور تحصیلی خارجی

 ارائه دهندگان خدمات ماساژ

 ارائه دهندگان خدمات طرح و نقشه برداری از معادن و مشاوره فنی، حفاری،آتشباری و انفجار معدن

 صاحبان آتلیه های عکس و فیلم

 ارائه کنندگان خدمات مربوط به برگزاری سمینار، همایش، کنفرانس، جشنواره گردهمایی و انواع مراسم

 فروشندگان انواع عینک‌های آفتابی و لنزهای تماسی

 فروشندگان انواع ضایعات فلزی

 فروشندگان قهوه، کاکائو، نسکافه، پودر و خمیر حاصل از آنها

  فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات حفاظتی از قبیل دزدگیر

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تمام حقوق برای شرکت پارس تدبیر محفوظ می باشد |