حسابداری از گذشته تا اکنون

در این مقاله به بررسی تاریخچه حسابداری از آغاز ابداع تا کنون پرداخته شده است. 

تاریخچه حسابداری 
حسابداری قدمت هزاران ساله دارد و می‌توان آن را در تمدن‌های باستان جستجو نمود. تمدن‌ها از زمان آغاز تجارت روش‌های متفاوت و گوناگونی را برای حسابداری و نگهداری اطلاعات مالی و ساخت ابزارها و روش های مرتبط با حسابداری به کار گرفته‌اند. بسیاری از مورخان معتقد هستند که یکی از دلایل ایجاد سیستم نوشتاری ثبت و نگهداری معاملات تجاری بوده است. اولین نمونه‌های حسابداری شامل اسناد هک شده بر روی لوح‌های روسی هستند  که به صمدان بین النهرین و مصر تعلق دارد و دارای قدمتی بین ۲۰۰۰ تا ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌باشد. در قرن وسطا اروپاییان به سمت اقتصاد مبتنی بر پول حرکت نمودند و بازرگانان در آن دوره برای نظارت بر معاملات خود به حسابداری نیاز داشتند. 
 
 
پدر علم حسابداری
 پاسیولی در سال ۱۴۴۵ در توسکانی متولد شد و امروزه آن را به عنوان پدر حسابداری می شناسیم. پاسیولی دانش  جمع آوری شده از حساب (هندسه، نسبت و تناسب) را در سال ۱۴۹۴  نوشت، که این نوشته شامل رساله ۲۷ صفحه‌ای در مورد حسابداری می‌باشد. کتاب او برای اولین بار با استفاده از مجموعات تاریخی گوتنبرگ منتشر شد. این رساله نخستین اثر شناخته شده با موضوع حسابداری مضاعف شناخته شده است‌. یکی از فصل‌های این کتاب  در موضوعات حسابداری برای دارایی‌ها، مطالبات دریافتی، موجودی‌ها، بدهی‌ها، سرمایه، درآمدها و هزینه‌ها و نگه داشتن ترازنامه و صورت درآمد تبدیل به متن مرجع و ابزار تدریس شد. پس از آن لوکا پاچیولی کتاب خود را نوشت و از او برای تدریس ریاضیات در میلان دعوت شد هنرمند لئوناردو داوینچی یکی از دانشجویان یکی از پاسیولی بوده است.
 
 چند فصل از کتاب پاچیولی به حسابداری مختص بوده که توصیف مدون از نظام حسابداری دو طرفه می‌باشد. این بخش از کتاب پاچیولی که با استفاده از منابع و روش‌های موجود سه دفتر اصلی حساب را به ترتیب تشریح نمود:
دفتر باطله که خلاصه معاملات تجار به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می‌شد که در ایران این دفتر، دفتر کپی یا مسدوده نام گذاری شد‌.
 دفتر روزنامه که در آن مطالب مطالب دفتر باطله تلخیص و بر حسب بدهکار و بستانکار ثبت می گشت.
 دفتر کل که حاوی حساب‌های واقعی که ثبت های دفتر روزنامه به آن منتقل می‌گشت.
سیستم حسابداری دو طرفه که پاچیولی به به آن پرداخت شامل ثبت سوابق مالی که از داخل و خارج جریان پیدا می‌کند بوده است در واقع هر معامله در دو ستون یک دفتر نوشته شده و در دو حساب مجزای بدهکار و بستانکار نمایش داده می‌شود و هر کدام از این حساب‌ها، حساب دیگر را خنثی می‌نماید و جمع کل آنها با یکدیگر مساوی و تراز می‌باشد.
 
 پیشرفت حسابداری
  در اواسط قرن هجدهم و آغاز انقلاب صنعتی تحولات وسیع اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت که بر تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی مردم اروپا اثر گذاشت.  با آغاز انقلاب صنعتی موسسات شرکت‌های بزرگ پیدا کردن راهکارهایی برای فعالیت موثر و در نتیجه استخدام حسابدار برای دستیابی به به اهداف خود نیاز داشتند‌‌.
 
 اولین تشکل‌های حرفه‌ای حسابداران در سال ۱۸۵۴ در اسکاتلند تاسیس شدند و با شروع انجمن حسابداران ادینبوبورگ انستیتوی  حسابداران و فعالان اقتصادی شروع به کار نمود و به هر سازمانی منشور سلطنتی اعطا می‌گشت و اعضای چنین سازمان‌هایی خود را حسابداران منعطف صدا می‌کردند. پس از آن با گسترش شرکت‌ها تقاضا برای حسابداری قابل اعتماد آغاز شد و این حرفه به سرعت به بخش جدایی ناپذیری از سیستم تجاری و مالی تبدیل گشت. و در نهایت در ایالات متحده در سال ۱۸۸۷ موسسه آمریکایی حسابداران رسمی مجاز تاسیس شد.
 
 حسابداری مدرن
 زمانی که شرکت IBM در سال ۱۹۵۲ اولی کامپیوتر بزرگ خود را وارد بازار کرد حسابداران از آن کامپیوتر برای حسابداری شرکت‌ها استفاده نمودند و تغییر اساسی در روند حسابداری شکل گرفت. پیشرفت روزافزون تکنولوژی باعث شد که اطلاعات با سهولت بیشتری در دسترس قرار گرفته شود و سازمان‌ها نیز با استفاده از حسابداری آنلاین داده‌ها را به صورت هر لحظه برای تجزیه و تحلیل دریافت کنند و امروزه نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفت‌های جدیدتری محسوب می‌شود که به حسابداران کمک می‌کند تا کار خود را دقیق‌تر سریع‌تر و با سهولت بیشتری انجام دهند.
 امروزه حسابداری به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها به حساب می‌آید که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند‌. در این رشته دروس پایه روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربردی کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی پول و ارز و بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش‌ تحقیق و دروس تخصصی و اصلی شامل: اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداران و متون حسابداری می باشد. به طور کلی می‌توان اشاره کرد که رشته حسابداری از جمله رشته‌هایی هست که می‌توانند در سه گروه رشته تحصیلی دبیرستان به آن ورود کرد وبازار کار بسیار گسترده‌ای دارد. البته تنها راه ورود به حرفه حسابداری از طریق تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نمی‌باشد. با شرکت در دوره‌های ویژه بازار کار حسابداری می‌توانید صفر تا صد حسابداری را آموزش ببینید و با نرم‌افزارهای حسابداری، قانون‌های مالیاتی و ... به طور کامل آشنا شوید و به سرعت وارد بازار کار شوید. شرکت پارس تدبیر حساب نفیس با برگزاری آموزش‌های صفر تا صد حسابداری این امکان را به شما می‌دهد که حسابداری را به طور اصولی و کامل یاد گرفته و به سرعت وارد بازار کار شوید. برای اطلاع بیشتر در مورد کلاس‌های آموزش حسابداری و همچنین مشاوره رایگان با شماره ۰۷۱۳۶۳۱۹۳۸۸ تماس حاصل نمایید.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تمام حقوق برای شرکت پارس تدبیر محفوظ می باشد |