چگونه مالیات کمتری دهیم

از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که برای مودیان پرداخت مالیات بسیار حائز اهمیت است، پرداخت مالیات کمتر می‌باشد. با استفاده از راه‌های قانونی برای کاهش میزان مالیات می‌توان این امر را میسر نمود.

 

همانطور که قبلاً عنوان شده است مالیات مبلغی است که هر فرد با توجه به درآمد و یا دارایی یا فعالیت خود موظف به پرداخت آن به دولت می‌باشد. در واقع مالیات یکی از درآمدهای اصلی دولت می‌باشد و هر ساله نرخ آن توسط دولت‌ها تعیین می‌گردد.

 یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد و اصناف مختلف کاهش مالیات یا به عبارتی کاهش مبلغ مالیات پرداختی می‌باشد. بسیاری از موارد مودیان اعتقاد دارند که مبلغی که برای پرداخت مالیات خود باید پرداخت کنند عادلانه نبوده و به هر نحوی می‌خواهند از میزان آن کم نموده یا اصطلاحا فرار مالیاتی داشته باشند. در این مقاله سعی می‌کنیم که روش‌ها و ترفندهایی را به شما آموزش دهیم که در قانون مالیاتی کشور پیش بینی شده‌اند و در صورت رعایت آنها می‌توانید مالیات کمتری پرداخت کنید.

 

 چگونه مالیات کمتری پرداخت نماییم

 برای حمایت از تولید، دولت قوانینی تدوین کرده که منجر به پرداخت مالیات کمتر واحدهای فعال در زمینه تولید می‌باشد. این کاهش مالیات به میزان ۵ درصد می‌باشد و در صورت پرداخت مالیات به صورت مرتب و به موقع و با ارائه دقیق اظهارنامه تبدیل به بخشودگی و خوش حسابی خواهد شد.

 

روش‌های مختلف برای کاهش مالیات مشاغل وجود دارد اما در ابتدا باید بدانیم که مالیات به چه مبالغی تعلق خواهد گرفت طبق قانون بودجه در کشور سقف معافیت  مالیاتی در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۰۰ میلیون  ریال می باشد و درآمدهای مازاد به صورت پلکانی و با توجه به درآمد مشمول مالیات خواهد شد.

 

تخفیف پرداخت به موقع مالیات

 پرداخت به موقع مالیات و قرار گرفتن در مشتریان خوش حساب  باعث می‌شود بتوانید به صورت قانونی از تخفیف‌های مالیاتی مربوط به خوش حسابی بهره‌مند شوید. اگر سه سال متوالی مالیات خود را بدون هیچ اعتراضی در موعد مشخص پرداخت نمایید، ۵ درصد از کل مبلغ مالیات سه ساله به شما تخفیف مالیاتی داده می‌شود و این مبلغ از مبلغ بدهی مالیاتی شما کسر خواهد شد.

 تنظیم فرم‌های اظهارنامه مالیاتی به صورت دقیق و منظم و به موقع: مالیاتی اظهارنامه خود را در موعد مقرر کامل نکند ممکن است مشمول جریمه‌های مالیاتی شود. مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی اول تیر ماه هر سال می‌باشد.

 

 ثبت هزینه‌ها به طور دقیق و با جزئیات کامل در اظهارنامه:

 در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی یکی از مهمترین مسائل ثبت تمامی جزئیات و هزینه‌ها می‌باشد که در این صورت احتمال اشتباه محاسباتی کاهش پیدا خواهد کرد و از طرفی اداره مالیات و میزان مالیات اظهارات شما راحت‌تر پذیرفته می‌شود و احتمال به وجود آمدن مشکل در فرایند محاسبات مالیاتی کاهش می‌یابد.

 در صورتی که پرداخت قبض مالیاتی هر سال قبل از سررسید آن انجام گردد یک درصد مبلغ پرداخت شده به ازای هر ماه تا زمان سر رسید مالیات به عنوان جایزه خوش حسابی به مودی تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است که سقف استفاده از این راهکار قانونی ۴ ماه می‌باشد

 به عنوان یک مودی مالیاتی سعی کنید از آخرین اخبار و قوانین مالیاتی مطلع باشید. هر ساله ممکن است نرخ مالیات کسب و کار شما دچار تغییراتی شود و شما نیاز داشته باشید که از آن تغییرات مطلع باشید و همچنین ممکن است شرایطی برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی برای شما به وجود بیاید. در نتیجه به روز نگه داشتن خود در مورد آخرین قوانین مالیاتی  امری ضروری می‌باشد.

با استفاده از قانون استهلاک دارایی‌ها، دارایی‌هایی که با گذشت زمان به دلیل استهلاک دچار کاهش ارزش شده و قیمتشان دچار افت می‌شود، صاحبان کسب و کارها در صورت ارائه مدارک دقیق و اسناد کامل مربوط به محاسبه ارزش این وسایل، میزان استهلاک و فرسودگی آنها می‌توانند از تخفیفات مالیاتی برای کاهش مالیات و شرکت خود برخوردار گردند.

کمک به موسسات خیریه

 با کمک مداوم به موسسات خیریه و ارائه فاکتورها و اسناد پرداختنی مربوط به این کمک‌ها، می‌توان از تخفیفات مالیاتی برخوردار گردید چرا که هزینه‌هایی صورت گرفته برای کمک‌های عام المنفعه معاف از مالیات می باشد.

 اشتراک دارایی‌ها و و درآمدها: یکی از راه‌های کاهش میزان مالیات، اشتراک گذاری دارایی و درآمدها با اعضای خانواده و افراد مطمئن می‌باشد. با اشتراک گذاری دارایی و درآمد با افراد به عنوان کارکنان کسب و کار مبلغ پرداختی مالیات کمتر خواهد شد.

 هزینه‌ها در تعیین مقدار مالیات نقش موثری دارند،در نگهداری و ثبت همه اسناد هزینه کوشا باشید. شاید به نظر بیاید که فاکتور چند هزار تومانی اهمیتی ندارد و نیازی به ثبت آن نمی‌باشد اما همین مبالغ کوچک در کنار هم مبالغ بسیار بزرگی را ایجاد می‌نماید که می‌تواند تاثیر چشمگیری در مبلغ مالیات داشته باشد.

 با اظهار مبلغ درآمد سال قبل در اظهارنامه مالیاتی سال جاری می‌توان به یک راه نسبتاً مطمئن برای کم کردن میزان مالیات در دست پیدا کرد.

 استفاده از فضای خانه به عنوان دفتر کار یکی از راه‌هایی برای کاهش میزان مالیات می‌باشد. با این کار بخشی از هزینه‌هایی مانند هزینه آب و برق و گاز و تلفن ادغام شده و می‌توان آن را به عنوان مبالغ هزینه‌ای در طول سال اعلام کرد. همچنین با این کار می‌توان از تخفیفاتی که برای کسب و کارهای خانگی در نظر گرفته شده است استفاده نمود.

 فعالیت در مناطق محروم راه کاهش مالیات

 یکی از راه‌های عدم پرداخت مالیات فعالیت در مناطق کم برخوردار می‌باشد. فعالیت در این مناطق تا ۵ الی ۱۰ سال مشمول مالیات نمی‌شود. می‌توان از این معافیت در عرصه توسعه شغلی بهره‌مند شود.

 با فعالیت در حوزه‌ای که کاهش مالیاتی به آنها تعلق گرفته است می‌توان مالیات کمتری پرداخت نمود که این حوزه‌ها شامل سازمان‌هایی که در حوزه عشایر و روستاییان و کارگران در حال فعالیت می باشند، هم چنین صنف‌هایی که در حوزه ساخت مکان برای کودکان بی‌سرپرست دارای فعالیت هستند و سازمان‌هایی با زمینه فعالیت ایرانگردی و در نهایت سازمان‌های نگهداری کودکان نابینا و ناشنوا می باشند.

 همچنین دولت برای افزایش سطح فرهنگ در کشور، معافیت مالیاتی برای مشاغل و اسناد فعال در حوزه علمی فرهنگی در نظر گرفته است. مشاغلی مانند انتشاراتی‌ها، فعالان فرهنگی، مطبوعات مشاغل هنری و اصناف وابسته به آن مواردی هستند که مشمول معافیت مالیاتی یا مالیات با درصد کمتر هستند.

 

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تمام حقوق برای شرکت پارس تدبیر محفوظ می باشد |