هزینه ها بر اساس نوع محل فعالیت

در این مقاله به بررسی هزینه ها بر اساس نوع محل فعالیت پرداخته شده است.

انواع هزینه ها در حسابداری به مواردی گفته می شود که کسب و کار در طول فرآیند تولید یا ارائه خدمات متحمل می شود. این هزینه ها را می توان بر اساس ماهیت، محل فعالیت، نوع فعالیت و نظر مدیر مالی طبقه بندی کرد. 

انواع هزینه ها بر اساس نوع محل فعالیت می‌توانند به پنج گروه تقسیم شوند:

 

- هزینه های عمومی و اداری:هزینه عمومی و اداری: هزینه هایی که به اجرای امور اداری، مدیریتی و حمایتی شرکت مربوط می شوند. مثل هزینه قبوض خدماتی، ایاب و ذهاب، پذیرایی، لوازم التحریر، حقوق و دستمزد کارمندان و غیره. این هزینه ها معمولاً ثابت هستند و به حجم تولید یا فروش وابسته نیستند. این هزینه ها در صورت سود و زیان شرکت در بخش هزینه های عمومی و اداری فهرست می شوند.

 

- هزینه های توزیع و فروش: هزینه هایی که به انتقال محصولات از محل تولید به محل مصرف و ایجاد تقاضا برای آن ها مربوط می شوند. مثل هزینه حمل و نقل، انبارداری، بازاریابی، تبلیغات، بسته بندی و غیره. این هزینه ها می توانند مستقیم یا غیرمستقیم باشند. هزینه های مستقیم تنها زمانی متحمل می شوند که محصول فروخته شود. مثل هزینه حمل و نقل، تحویل و کمیسیون فروش. هزینه های غیرمستقیم در طول فرآیند تولید و پس از اتمام محصول رخ می دهند. مثل هزینه تبلیغات و بازاریابی، قبوض تلفن، هزینه های سفر و حقوق پرسنل فروش. این هزینه ها در صورت سود و زیان شرکت در بخش هزینه های توزیع و فروش فهرست می شوند.

 

- هزینه های مالی: هزینه های مالی به مخارجی گفته می شود که برای تأمین منابع مالی شرکت پرداخت می شوند. این هزینه ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

- حسابداری و حسابرسی: هزینه هایی که برای انجام خدمات حسابداری و حسابرسی به شرکت های متخصص پرداخت می شوند.
- سود اقساط بانکی: هزینه هایی که برای پرداخت سود وام های دریافتی از بانک ها و موسسات مالی پرداخت می شوند.
- جرائم مالیاتی: هزینه هایی که برای پرداخت جریمه های ناشی از تأخیر در پرداخت مالیات ها و عوارض پرداخت می شوند.
- مشاوره های مالی: هزینه هایی که برای استفاده از خدمات مشاوره ای در زمینه های مالی و سرمایه گذاری پرداخت می شوند.

هزینه های مالی معمولا در حساب هزینه های مالی ثبت می شوند و در صورت سود و زیان به عنوان هزینه های عملیاتی از درآمد کسر می شوند. هزینه های مالی می توانند تأثیر منفی بر سودآوری و بازده سرمایه شرکت داشته باشند.

 

- هزینه استهلاک: هزینه ای که به از دست دادن ارزش دارایی های ثابت شرکت به دلیل فرسودگی، استفاده، سرمایه گذاری و زمان مربوط می شود. مثل هزینه استهلاک اسباب و اثاثیه، وسایل نقلیه، ابزارآلات و ساختمان.


-هزینه حقوق و دستمزد یکی از انواع هزینه های حسابداری است که به پرداخت مزد و حق الزحمه به کارگران و کارمندان شرکت مربوط می شود. این هزینه شامل موارد زیر می شود:

- حقوق پایه: مبلغی که به ازای هر ساعت یا هر ماه کار به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حقوق پایه بر اساس قانون کار و توافقات بین کارفرما و کارگیرنده تعیین می شود.
- حق اولاد: مبلغی که به ازای هر فرزند تا سن 18 سال به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق اولاد بر اساس قانون کار و تعداد فرزندان تعیین می شود.
- حق مسکن: مبلغی که به کارگر یا کارمند به عنوان کمک هزینه مسکن پرداخت می شود. حق مسکن بر اساس قانون کار و میزان درآمد کارگر یا کارمند تعیین می شود.
- حق بیمه: مبلغی که کارفرما به نفع کارگر یا کارمند به سازمان تأمین اجتماعی یا سازمان بیمه سلامت پرداخت می کند. حق بیمه بر اساس قانون بیمه و نرخ بیمه تعیین می شود.
- حق بیمه تکمیلی: مبلغی که کارفرما به نفع کارگر یا کارمند به سازمان بیمه تکمیلی پرداخت می کند. حق بیمه تکمیلی بر اساس قرارداد بین کارفرما و سازمان بیمه تکمیلی تعیین می شود.
- حق سنوات: مبلغی که به ازای هر سال خدمت به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق سنوات بر اساس قانون کار و سابقه کاری تعیین می شود.
- حق اضافه کار: مبلغی که به ازای هر ساعت کار بیش از مقررات قانونی به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق اضافه کار بر اساس قانون کار و تعداد ساعات اضافه کار تعیین می شود.
- حق شب کار: مبلغی که به ازای هر ساعت کار در بازه زمانی شبانه به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق شب کار بر اساس قانون کار و تعداد ساعات شب کار تعیین می شود.
- حق تعطیل کار: مبلغی که به ازای هر ساعت کار در روزهای تعطیل رسمی به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق تعطیل کار بر اساس قانون کار و تعداد روزهای تعطیل کار تعیین می شود.
- حق مخصوص: مبلغی که به ازای انجام کارهای خاص یا دشوار به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق مخصوص بر اساس قرارداد بین کارفرما و کارگیرنده تعیین می شود.
- حق عیدی: مبلغی که به ازای هر سال خدمت به کارگر یا کارمند در مناسبت های عید پرداخت می شود. حق عیدی بر اساس قانون کار و میزان حقوق پایه تعیین می شود.
- حق پاداش: مبلغی که به ازای انجام کارهای برجسته یا اهداف تعیین شده به کارگر یا کارمند پرداخت می شود. حق پاداش بر اساس قرارداد بین کارفرما و کارگیرنده تعیین می شود.

برای محاسبه هزینه حقوق و دستمزد، باید جمع تمامی موارد فوق را بدست آورد. این جمع نشان دهنده هزینه کلی است که شرکت برای پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران و کارمندان متحمل می شود. اما برای محاسبه مبلغ قابل پرداخت به کارگر یا کارمند، باید از این جمع، مالیات و حق بیمه و بیمه تکمیلی که به نفع کارگر یا کارمند پرداخت می شود، کسر شود. این مبلغ نشان دهنده خالص حقوق و دستمزد است که کارگر یا کارمند دریافت می کند.

برای ثبت سند حقوق و دستمزد، باید از روش حسابداری دوبل استفاده کرد. در این روش، باید هر تراکنش مالی را با دو بدهکاری و بستانکاری ثبت کرد. برای ثبت سند حقوق و دستمزد، باید حساب هزینه حقوق و دستمزد را بدهکار و حساب های مربوط به مبلغ قابل پرداخت به کارگران و کارمندان و مالیات و حق بیمه و بیمه تکمیلی را بستانکار کرد.

 

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تمام حقوق برای شرکت پارس تدبیر محفوظ می باشد |